Idus

Alla inlägg under mars 2008

Av Ida - 5 mars 2008 10:59

Idag är det segt, illamående och trött. Har så ont efter bassängträningen så det blev inte mycket sömn i natt.

Wictor är fortfarande inte helt 100 och därför blir han hemma denna veckan. Läkaren sa när vi var där att Wictor inte hinner bygga upp sitt imunförsvar mellan varje förkylning/sjukdom så nu känner vi att han ska få vara hemma och bli bättre! Sen har ju Wictor astma som gör att han blir lite extra anfådd när han är förkyld.

Peter ska vara hemma för vård av barn för jag orkar inte..... :-(

När Peter jobbar eftermiddag och Wictor inte är frisk blir det för mycket att ha honom hemma helt själv. Känner mig dock som boven i dramat när Peter får vara hemma... :-(

Vi har tänkt att försöka ge oss ut lite idag, vi är i behov av frisk luft allihop!

och vädret lockar till att äta glass :-D

Usch måste försöka ignorera allt detta sötsug annars bär det iväg allt för mycket och det är inte kul att ta tag i efter förlossningen!


Igår var en dag av massa skuldkänslor över att vi ska ha ett barn till, kände mig inte alls förberedd på att ta till mig ett barn till. Massa frågor som klarar vi detta, kommer Wictor må bra av detta och vad har vi gett oss in på snurrade i huvudet!

Som tur väl är så är det nästan som bortblåst idag!! 

Liz skrev i går i min gästbok på familjeliv att det finaste man kan ge sitt ban är ett syskon! Blev helt rörd och allt känns faktiskt helt rätt just nu! TACK!!

Av Ida - 4 mars 2008 19:38

Förstår inte att dagarna ska gå så snabbt!


I förmiddags var Peter hos ortopeden och jag och Wictor var hemma. Jag fick ett ryck och började rensa i skåp och lådor i bokhyllan. Wictor var snabbt framme och det blev snabbt ett par fajter om saker han inte fick röra eller stoppa i munnen! Han har i stort sett aldrig stoppat saker i munnen men nu gör han det för att trotsa. Ser direkt på han när han ska göra ngt som han vet att han inte får. När man säger till honom skriker han och sen slänger sig på golvet.


När Peter kom hem fixade vi lite lunch och sen sov vi lite middag tills det vara dags att åka in till stan igen.

Jag skulle på bassängträningen och Peter och Wictor körde till djuraffären för att fixa inför våra kommande husdjur. Det ändå djuret som kan tänkas komma in i detta huset, då jag mer eller mindre är rädd för de flesta djur.

Vi har fått ett akvarium av mina föräldrar och även fiskar till det. Det var egentligen tänkt att vi skulle "installera" det senare så att det skulle vara Peter och Wictors grej när bebisen kommit. Men det blir lite tidigare, fiskarna flyttar in redan till helgen och bebisen lär väl inte komma innan dess :-D


När de hämtat upp mig från bassängträningen åkte vi till affären och handlade lite lax. Mums!

Inne i affären fick inte Wictor som han ville och la sig fint på golvet och skrek lite. Tycker det är lika kul att se varje gång, hahaha! Vi reagerar knappt på det utan bara säger kom nu Wictor, då reser han sig som inget och kommer. Blir nog inte värre (hoppas) pga att vi inte reagerar på hans "utbrott".


Väl hemma blev det lätt matlagning och kladdkake bak som vi ätit.. :-D


Bjuder på bilder på akvariumet och ett Wictor utbrott :-D

Av Ida - 4 mars 2008 19:22

TACK för att ni kommenterar och ställer frågor, jag uppskattar verkligen det!!!!


Wictor ska vara hemma med mig och bebisen, vi har sagt upp platsen så han ska vara hemma from 1 april.

Vi tycker att det är mycket pengar att betala för den stress det kommer innebära för mig att gå och lämna och hämta Wictor på dagis.

Jag har ju "turen" att mina föräldrar är förtidpenisonärer så krisar det ordentligt och de orkar har jag ju ett offantligt stöd som jag är så glad för att ha!  De ställer alltid upp för oss!


Angående våra namnförslag så är vi inte alls så överens som vi var när vi väntade Wictor. Om Wictor skulle varit en flicka så skulle han heta Malwa. Men det namnet är inte aktuellt längre, vi tycker att allt förmånga heter det just nu :-D

De namn vi har nu är

Pojk: Hugo Carl Johan Karlsson

Flicknamn är svårare. Jag är helt såld på Lisen men är i stort sett ensam om att tycka det. Peter tycker om Stina, vilket jag kan gå med på om han absolut inte ger med sig :-D

Andranamnen är antingen Ingrid Linnea Karlsson eller Frida Linnea Karlsson.

Vi har valt andra namn som finns i släkten.


Jag tror att det är en pojk i magen även denna gången men de flesta andra säger att det är en flicka. Anledningen till att de tror det är att jag mår sämre än när vi väntade Wictor. Visst det är inte mycket som är samma som när Wictor låg i magen. Men vi får se :-D


Angående råd från andra flerbarnsmammor! Så tar jag emot allt ni kan tänkas tycka vara bra att veta!

Hoppas inte att jag glömt ngt, hojta till då!


Av Ida - 4 mars 2008 09:32

Idag har vi myst med frukost på sängen!

Peter är hemma med Wictor idag oxå för att han ska få bli riktigt kry från sin förkylning och förhoppningsvis klara den sista tiden som är kvar på dagis utan att bli sjuk!


I eftermiddag ska jag på bassängträning som jag fått på remiss för min foglossning. Har i dag och nästa tisdag kvar sen är jag portad :-D

När man inte har så långt kvar till BF så vill de inte at man ska bada, personalen vill inte ha det ansvaret då... Det förstår jag fullt ut!


Magen vrider sig av en blandning av panik, spänning och lycka när jag tänker på att det bara är 2 ggr kvar på bassängträningen, snart påsk, Wictor slutar snart dagis m,m. Allt detta betyder att det snart är en till familjemedlem här.

Att vänta syskon är inte lika speciellt som att vänta första barnet och jag ska helt ärligt säga att jag inte känner mig speciellt förberedd på att bli 2 barnsmamma (om man nu kan det). Peter och jag har iallafall bestämt att vi i slutet av mars ska boa rejält för att försöka förstå och njuta av tanken på att vi ska ha ett barn till. För det har inte hunnits med.

Missuppfatta nu inte detta, för vi vill ha ett barn till :-D

Tar GÄRNA emot tips från flerbarnsmammor!!!!!!

Av Ida - 3 mars 2008 22:16

Tänkte snart gå och lägga mig....

Idag har mitt humör verkligen pendlat, jag som annars tycker att jag inte direkt har såna humörsvängningar som gravida sägs ha. Men idag har jag gått från glad, skit förbannad och ledsen om vart annat.

Gråter gör jag dock knappt aldrig tyvärr, hade verkligen behövt det imellanåt. Men jag måste verkligen ha en anledning känns det som :-(

Brukar skoja med min vän Laura om att jag aldrig gråter och hon är tvärtom. Önskar verkligen att jag kunde få lite av henne. Mod att gråta, låter ju sjukt egentligen!


Efter Wictor tittat på Bolibompa tog vi fram finger färg som vi köpte för ett tag sen men inte fått tummen ur att använda. Vi satt och kladdade allihop. Det gillade lilleman!

Jag sparade en bit av pappret där bla hans handavtryck är. Hoppas det torkar så jag kan klistra in det i hans bok: Mina teckningar.

När vi kladdat färdigt halvlåg jag i fåtöljen och bebisen i magen busade. Jag frågade Wictor om han han skulle få en bebis, då gick han fram till magen och sa Huo. Hugo är vårat namnförslag på en pojk, han har aldrig brytt sig om magen innan och vi har inte tjatat om det! Så go är han vår lilleman!!

Efter det skulle jag busa till det lite och började rita ett ansikte på min mage. Ögon, näsan var navlen och sen en mun.  Wictor tyckte detta var kul och gick lös med pennan han med. Tills jag insåg att det inte gick bort,hahaha!

Tillslut kom Peter på att man kunde rita med en annan penna över och sen torka bort och då gick det.

Skrattade som tusan åt tanken att på fredag komma till BM och dra upp tröjan och visa gubben på magen :-D


Ingen dag är den andra lik när man har barn, tack gode gud för det


Bjuder på lite bilder....tog ny magbild idag för jag kunde inte släppa att magen inte var större, för jag känner mig verkligen större...men det är inte mycket skillnad....

Av Ida - 3 mars 2008 14:05

Allt var "bra" med Wictor, läkaren ville inte ge honom någon medecin för det skulle ändå bara hjälpa tillfälligt. Så han tyckte helt enkelt att vi skulle vänta ut förkylningen. Han sa att de flesta barn i Wictors ålder har förkylningar som sitter i och kommer och går.

Hoppas att det släpper snart bara!


Idag är jag fruktansvärt trött, yr och illamående. Tur att Peter är hemma annars hade jag nog inte orkat med lillemannen!


Pappa o Wictor busar

Av Ida - 3 mars 2008 09:05

Dagen idag....


Först svar till Hanna som undrade hur gammal vår son Wictor är, han är 21 månader (född 31/5 - 06).


Wictor har varit snorig, hostig och haft rinnande ögon nu i 3 veckor så idag blir det doktorn för att utesluta att det är ngt annat än en "vanlig" förkylning.

Så han blir hemma från dagis ännu en dag men i dag får pappa vara hemma för vård av barn för jag mår inte så bra idag själv.


Denna graviditeten har ju nästan varit som en mardröm. Kräkningar som började i v.6- 7 och som fortfarande håller i sig. (resultatet är ju i och för sig att jag fortfarande ligger 7-8 kilo minus)

Och om inte det skulle vara nog så konstaterades foglossningen redan i v.13 denna gången.

Allt detta har gjort att jag varit sjukskriven mer eller mindre hela graviditeten och är helt sjukskriven nu den sista tiden.. :-(

Inget kul men försöker hålla humöret uppe :-D


Det är nog som Anna (http://www.famfett.bloggagratis.se/) skrev, lätt att bli besatt av att blogga ;-)

Av Ida - 2 mars 2008 23:35

Blev visst ett inlägg i allafall :-D

Skriver inte så mycket utan bjuder på lite bilder i stället!

Bild 1: Magbild från idag v.33 + 0, känner mig större och tycker att jag är större...

Bild 2: Vagnen :-D

Bild 3: Lilleman som "skrattar" på beställning :-D

Ovido - Quiz & Flashcards