Idus

Direktlänk till inlägg 29 april 2008

Förlossnings berättelse!

Av Ida - 29 april 2008 14:08

Allt började onsdagen den 23/4 med att jag tyckte att jag hade lite väl vattninga flytningar..Trängde bort det och sa inget till Peter förens på em. Han tyckte jag skulle ringa till förlossningen. Men jag ville inte.

På kvällen rann det mer och mer och vid 23 tiden ringde jag bort, de undrade varför jag inte ringt tidigare men jag sa att jag inte varit säker på att det varit vattnet. Jag fick tid på förlossningen 8.30 dagen efter. Men skulle jag få värkar skulle vi åka bort tidigt för det kunde gå snabbt.

Efter ett par timmar hade jag värkar var 5 min men de gjorde inte jätte ont. Jag ringde in och de tyckte vi skulle komma in. Mamma och pappa kom upp till Wictor som sov.

Vid 2 var vi inne, jag fick lavemang och sen visade de oss in till förlossningsrummet där jag fick antibiotika för tidigvattnen avgång. Värkarna kom och gick, ibland avtog dem. KL 7 när dagpersonalen kom undersökte de mig och jag var öppen 3 cm. Jag fick mer antibiotika och även bada. I badet tillltog värkrna och jag ville upp.

Barnmorskan tyckte vi skulle sätta in värkstimulerande dropp för att få fart på det hela. Jag sa att jag ville tänka lite på det och efter att jag och Peter pratat om det så sa jag att jag ville.

Vi hade varit vakna så länge och började bli trötta och jag ville inte vara helt slut när bebisen väl kom. Sen ville vi ju träffa den lille med :-D

Jag sa att jag ville ha lustgasen redo för jag det hur det kan tillta när droppet börjar verka.

Jag hade lustgasen redo och kl 12 (var öppen 4cm) satte de in droppet. De började tillta direkt och efter en stund så blev jag och lustgasen bästisar :-D

Jag hade svårt att ta värkarna när jag låg ner men ville inte stå upp då jag blev yr av lustgasen.

Jag satte mig gränsle över en stol och det kändes bra.  Kl 13 undersöktes jag igen och var öppen 5 cm, de höjde droppet och det började göra rejält ont. Strax innan 14(var öppen 6 cm)så gjorde så ont att jag kännde att jag ville ha ryggbedövning. Men i och med att jag sagt innan att jag helst ville klara mig med lustgasen så kom vi överens om att jag skulle kämpa på till kl 15 och hade det inte hänt mycket mer till dess så skulle de ringa narkos.

Strax efter 14 höll jag på att gå av på mitten de höjde lustgasen och jag grät av smärta och ville inte mer! Sen gick allt snabbt jag ställde mig upp fick krystvärkar de hjälpte mig upp på sängen, la mig på sidan. 3 krystvärkar och 14.51 var Maja född.


Det gjorde 100 ggr ondare denna gången men jag kände att jag var med och vid medvetandet.

Moderkakan ville inte komma ut så de satte akupunktur nålar i stortån och lilltån och även på ena smalbenet som gjorde så in i helvetes ont!!!!. Jag fick värmdedyna på magen, de klämde på magen och Maja ammades.

efter 1 timme gav den ändå med sig och kom ut av sig själv så de behöves inte operation!!

 Sen var jag snabbt upp på benen och har mått jätte bra, ammningen fungerar super , hon äter väldigt ofta men det gör mig ingenting :-D



 
 
Emilie

Emilie

29 april 2008 16:18

Malva, Molly, Minna, Nellie... Maja... haha... Ville illustrera Peter i söndags....

http://emilai

 
Lisa

Lisa

30 april 2008 10:02

Det där känner jag igen. Det var nog föst i går jag kunde gå en sån lång runda utan att känna nått alls. Men man vill ju så gärna att det ska va väck när magen är försvunnen. :)
Jag njuter av alltid jag kan spendera utan för dessa betong-väggar! Snart flyttdax nu. :) Vad ska hon heta mer än maja? :)

http://lisoball.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida - 27 december 2011 09:03

Idag ska herr Karlsson jobba, eftermiddag. Det känns skönt nu när han och barnen ligger och sover och jag vet att vi har några timmar tillsammans på förmiddagen. Men sen i kväll känns det mindre kul... :-( Hoppas på ett mirakel som gör att han blir...

Av Ida - 26 december 2011 08:54

Lite sen julhälsning men man hinner inte med, knappt sig själv! Ligger vaken och alla andra sover. Barnens kusiner har sovit här inatt till deras stora lycka! Det är tradition att det de sover här just den natten. Usch börjar få ångest över att ledi...

Av Ida - 22 december 2011 22:39

I kväll har jag tillsammans med fina Johanna gjort julgodis. Jag gjorde trillingnöt och wienernougat. Barnen gjorde Mozartkulor, det visade sig vara ett perfekt julgodis för barn att göra. Maja tyckte det var kul och gjorde jätte många :) Peter tog ...

Av Ida - 22 december 2011 11:13

Det är en pedagog på wictors förskola jag gillar. Känner alltid att hon ser alla barn när de kommer och hälsar dem välkomna. Känner mig alltid välkommen de dagar hon jobbar. När man tycker någon gör ngt bra ärr det viktigt att säga det tycker jag. ...

Av Ida - 21 december 2011 18:09

Är jag sjuk??? Har ingen lust att göra julgodis!!! På mitt schema står det att jag ska göra julgodis....orkar inte.... Den julkänsla jag hade innan har jag tappat någonstans..... Kanske skulle göra Wienernogat och trilling nöt...kanske jag h...

Ovido - Quiz & Flashcards