Idus

Alla inlägg den 20 februari 2011

Av Ida - 20 februari 2011 15:54

Lite LCHF gottis!


LCHF bounty

Ingredienser:
1 dl sukrin
50 g kokosfett
1 dl grädde
1 dl kokosmjölk (gärna organic coconut milk från Blue Dragon eller Santa Maria på grund av deras låga kolhydratvärde)
200 g riven kokos
100 g choklad med hög kakaohalt (>70 %)


Gör så här
1. Smält sukrin och kokosfett i en kastrull.
2. Tillsätt kokosmjölk, grädde, kokos och låt det sjuda.
3. Rör samman allt och låt sedan smeten stå 1 timme i kylen och vila.
4. Forma degen till 12-14 kvadratliknande bitar.
5. Sätt in bitarna i frysen och låt vila 1 timme.
6. Smält chokladen försiktigt i mikron.
7. Doppa kokosbitarna i chokladen.
8. Ställ in i frysen för att bitarna ska kallna. Förvara sedan i kylen.



Fick ett recept av en kollega i veckan. Insåg att det var väldigt LCHF vänligt. Här kommer det.

125 g mörk choklad (jag tog med mintsmak smakade då som after eight)

1,5 dl grädde.


Koka upp grädden och lägg i chokladen i bitar. Rör om och häll upp i skålar. Ställ i kylskåpet för att stelna.

Servera sen med vispad grädde och ev färska bär.

VÄLDIGT GOTT!!

FIA

Av Ida - 20 februari 2011 14:54

      På förmiddagen i dg spelade vi Fia med knuff.

Det var kul men tog för lång tid för lite rastlösa barn (och mamma).

Maja bröt i hop totalt när jag knuffade ut henne men tyckte sen det var otroligt roligt nä hon knuffade ut oss.

     

    

Av Ida - 20 februari 2011 14:47

Nu har jagrensat ut och märkt barnkläder.

Skulle jag få allt sålt "tjänar" jag ca 1700:- men det händer inte men tjänar jag ca 500:- är jag jätte glad.

Alla pengar ska gå till den resa vi planerar att göra nästa år.

Ni glömmer inte titta varje dag?!

http://www.fritidsresor.se/historien/?film=871


Bytardagen går till så att man märker kläder (barnkläder) med ett "användarnamn" ,storlek och pris. Man soterar sen kläderna efter storlek i olika kassar och lämnar in när det är bytardag.

Man lämnar in kläderna på morgonen och på dagen sen öppnas det för föräljning. På eftermiddagen får man sen hämta de kläder som inte blivit sålda och sin förtjänst.

Man kan också lämna in skor och leksaker.


Av Ida - 20 februari 2011 09:47

Vilja men inte få vad ska man göra då...?

Eller i vårt fall vilja men inte kan.

Hade velat ta en utflykts dag i dag, shoppingsugen men pengarna säger NO!


Har jätte mycket räkningar denna månaden så det blir att hålla i slantarna men det löser sig alltid!

Sen nu med denna kosten vi äter tycker jag det är lite svårt att ta mig ut på längre utflykter. Äter helst hemma så jag kn styra över innehållet bättre. Men snart känner jag säkert mig säker på vad som kan beställas och äta när man ge sig ut på utflykt. Innan har det ju varit lätt att bara ta en korv i bröd..men nu vet jag inte riktigt.


I stället för shopping utflykt tror jag det blir promenad och rensning bland kläder. Min gaderob  behöver det och jag har börjat med barnens gaderober för att ta frm kläder till bytardagen. En liten hög har jag redan lyckts skrapa fram :-)


Sen städa huset så jag får det lite lättare i veckan :-)


Mysig söndag på er!!

Av Ida - 20 februari 2011 08:40

Tänkte nu ge er lite LCHF recept.


Tacogratäng 4-6 pers

Ingredienser:


500g köttfärs

1 påse tacokrydda

1 burk krossade tomater

10 cm purjolök

1 burk vreme fraiche

200g philadelfiaost

1 påse riven ost

1 hackad paprika


Gör så här:

Bryn köttfärs med purjolöken. Tillsätt tacokrydda och krossade tomater. Låt puttra i 20 min.

Bred philadelfiaost i en ungssäker form och bred

därefter sen creme fraiche.

Fördela köttfärsen över creme fraichen och srö hackad paprika över och sist osten.

Ställ sen in gratängen i en 200grader varm ugn i ca 20 minuter.

Servera med grönsallad till.



LCHF bröd

Ingredienser:

3 dl linfrö

1 dl sesamfrö

0,75 dl hasselnötter

0,75 dl mandel

1 dl fibershusk

Mixa allt till mjöl!

Blanda sedan ihop:

50g smält smör

1 dl creme fraiche

250 g keso

6 ägg


Gör så här:

Mixa alla nötter och frön till "mjöl".

Blanda sedan i hop allt och häll i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper.

Om man vill kan man nu strö lite solroskärnor ovanpå bröddegen.

Grädda i 60 - 80 min i 175 g.

Ta sedan ut brödet ur formen och låt det svalan.


I dag ska jag göra kålpudding ala LCHF är det gott får ni det receptet också.

Tacogratängen var suveränt god så den rekomenderar vi starkt. Man kan om man vill servera lite nachos till.


Ovido - Quiz & Flashcards