Idus

Direktlänk till inlägg 23 oktober 2010

Tidigt

Av Ida - 23 oktober 2010 07:22

När jag har min sena fredag blir det alltid blaha, jag är så trött då så blir det inte om jag behöver blir jag sur.

I går tyckte jag att vi tillsammans, min man och jag, skulle mysa i soffan. Han var uppslukad i datorn och irritationen steg....jag somnade i soffan och la mig sur över att fredag kväll bara försvann.

Vaknade arg samtidgit som jag tycker att gårdagen inte var något att irritera sig över. Kanske vila behövs ;-)


Jag känner mig inte på topp, molnande värk som mensvärk sen har jag förkylningblåsor i gommen. Gör så tusans ont, bläää!


Förrhoppningsvis är Loppan kryare i dag så vi kan hitta på något. Peter och Wictor ska på handbollsträning.


Om AftePDFSkriv utSkicka sidan

Afte är blåsor i munhålan som sakta växer, brister för att sedan utvecklas till kraterlika, ofta mycket smärtsamma sår. Själva blåsan märker man sällan eftersom blåsan spricker i ett tidigt stadium. På tandvardsguiden.com menar man att angreppet är så häftigt att något blåsstadium inte förekommer. Dessa blåsor smittar inte. Aphthae, afte, härstammar från grekiskan och betyder ”sår”. Afte kan också benämnas (RAS) Recidiverande aftös stomatit. Med recidiverande menas att blåsorna är återkommande.


Typiskt för afte är att:

  • Afte smittar ej
  • Afte sitter innuti munnen
  • Afte visar sig oftast som kratrar/sår trots att det kallas blåsor
  • Afte drabbar 1 av 5
  • Afte kan ej botas
  • Afte kan lindras
  • Afte gör mycket ont
  • Afte uppkommer ofta vid skador i munnen eller vid nedsatt immunförsvar
  • Afte är en gåta, ingen vet riktigt vad det beror på


  •  

    Från
        Kom ihåg mig
    URL

    Säkerhetskod
       Spamskydd  

    Kommentar

    Av Ida - 27 december 2011 09:03

    Idag ska herr Karlsson jobba, eftermiddag. Det känns skönt nu när han och barnen ligger och sover och jag vet att vi har några timmar tillsammans på förmiddagen. Men sen i kväll känns det mindre kul... :-( Hoppas på ett mirakel som gör att han blir...

    Av Ida - 26 december 2011 08:54

    Lite sen julhälsning men man hinner inte med, knappt sig själv! Ligger vaken och alla andra sover. Barnens kusiner har sovit här inatt till deras stora lycka! Det är tradition att det de sover här just den natten. Usch börjar få ångest över att ledi...

    Av Ida - 22 december 2011 22:39

    I kväll har jag tillsammans med fina Johanna gjort julgodis. Jag gjorde trillingnöt och wienernougat. Barnen gjorde Mozartkulor, det visade sig vara ett perfekt julgodis för barn att göra. Maja tyckte det var kul och gjorde jätte många :) Peter tog ...

    Av Ida - 22 december 2011 11:13

    Det är en pedagog på wictors förskola jag gillar. Känner alltid att hon ser alla barn när de kommer och hälsar dem välkomna. Känner mig alltid välkommen de dagar hon jobbar. När man tycker någon gör ngt bra ärr det viktigt att säga det tycker jag. ...

    Av Ida - 21 december 2011 18:09

    Är jag sjuk??? Har ingen lust att göra julgodis!!! På mitt schema står det att jag ska göra julgodis....orkar inte.... Den julkänsla jag hade innan har jag tappat någonstans..... Kanske skulle göra Wienernogat och trilling nöt...kanske jag h...

    Ovido - Quiz & Flashcards