Idus

Alla inlägg den 23 december 2010

1:a

Av Ida - 23 december 2010 09:59

Julaftons firandet för oss. Vi firar jul 3 dagar i rad för att hinna träffa alla. Mycket bättre än att åka runt och hinna med allt på en dag tycker jag.


Om 3 timmar kommer barnens farmor hit och det brinner lite i knutarna, ändå sitter jag här. Jag liksom laddar inför ett snabb lopp ;-)

Ska städa toaletten, ta in kläder i gaderoberna, bädda sängarna och sen göra maten. Vi ska bjuda på räkmacka och köttbullermacka. Till fikat blir det mjukpepparkaka och lingongrädde.

Lutfisken sparas till i kväll, hoppas verkligen jag ska lyckas!


Barnens farmors julklapp har inte kommit med posten än, det postade i söndags och borde redan varit här men vi håller tummarna för att det ligger i brevlådan i dag. Det är ett presentkort på en klippning så om det inte kommit fram får jag försöka hinna göra ett fint kort oc skriva ett eget present kort i väntan på det riktiga. Tanken som räknas??


Kanske även jag ska ge mig på att tomta lite i dag, vi får se :-)


Nu går snart loppet.....

KLARA FÄRDIGA GÅ!


  

Av Ida - 23 december 2010 09:46

Det blev inte så mycket gjort av det jag hade önskat i går men det gör inget för jag gjorde andra väldigt roliga saker :-) .


Jag körde själv och skulle handla på coop, när jag kommer in ser jag min kära syster där, även hon utan man och barn. Så det blev en mysig rolig shopping stund med syster.

När jag kom hem började jag direkt att baka 2 st mjukpepparkaka. En till oss och sen en till min syster som hon ska bjuda på i dag när hon ska ha folk hemma.

Sen gjorde jag bountybollar och då kom mamma och pappa.Pappa var sugen på räkmacka men mamma vägrade göra...då kör han till mig och kommer in med alla ingredienser, hahhaa! Det blev en mysig stund som vi avslutade med att prov smacka mjuka pepparkakan med lingon grädde till. Det rekomenderar jag verkligen!!


Recept på mjukpepparkaka:

Så här gör du mjuk pepparkaka:

2 ägg
3 dl socker
100 g smör
1½ dl grädde
2 tsk kanel
1 tsk stött kardemumma
3½ dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
2 msk lingonsylt

Vispa ägg och socker. Smält smöret och rör ner tillsammans med grädden. Blanda i kanel, kardemumma och vetemjölet blandat med bakpulvret. Rör sist ner lingonsylten och häll smeten i en smord och bröad brödform. Grädda i 175 grader i 50-60 minuter.

mjuk pepparkaka 23 198x300 mjuk pepparkaka 2

Ovido - Quiz & Flashcards